Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Najczęstsze Praktyki Zaniżania Odszkodowań

paź 14, 2024

    Najczęstsze Praktyki Zaniżania Odszkodowań
    Zaniżanie kosztorysu części: Ubezpieczyciele często przyjmują do wyceny najtańsze zamienniki zamiast oryginalnych części, co obniża wartość odszkodowania.
    Ograniczenie czasu wynajmu samochodu zastępczego: Firmy ubezpieczeniowe mogą oferować pojazd zastępczy tylko na krótki okres, co nie pokrywa rzeczywistego czasu naprawy.
    Odmowa pokrycia niektórych kosztów naprawy: Ubezpieczyciele mogą nie uwzględniać pewnych elementów, twierdząc, że nie były one bezpośrednio związane z kolizją.
    Odliczenie amortyzacji części: Mimo że przepisy stanowią, iż naprawa powinna być przeprowadzona przy użyciu nowych części, niektóre firmy próbują odliczać wartość amortyzacji.
    Kwestionowanie kosztów robocizny: Ubezpieczyciele mogą twierdzić, że stawki robocizny są zbyt wysokie i próbować zapłacić mniej niż rzeczywiste koszty naprawy.

    Orzecznictwo Sądów Powszechnych
    W orzecznictwie sądów powszechnych często podkreśla się, że odszkodowanie powinno pokrywać pełne koszty naprawy pojazdu. Przykładem może być wyrok Sądu Rejonowego w Szczecinie z 24 lutego 2020 roku (sygn. akt XI GC 450/19), gdzie sąd zasądził od ubezpieczyciela dodatkowe odszkodowanie na rzecz poszkodowanego, uznając, że pierwotnie przyznana kwota była niewystarczająca.

    Uchwały Sądu Najwyższego
    Sąd Najwyższy wielokrotnie zajmował stanowisko w sprawie zaniżania odszkodowań. W uchwale z dnia 17 maja 2007 r. (sygn. akt III CZP 150/06) SN stwierdził, że roszczenie odszkodowawcze powstaje już z chwilą wyrządzenia szkody, a obowiązek naprawienia szkody nie jest uzależniony od tego, czy poszkodowany dokonał naprawy pojazdu. W najnowszej uchwale z 11 września 2024 r. (sygn. akt III CZP 65/23) SN podkreślił, że wysokość odszkodowania powinna odpowiadać rzeczywistym kosztom naprawy, niezależnie od ulg i rabatów możliwych do uzyskania przez poszkodowanego.

    Podsumowanie
    Zaniżanie odszkodowań przez firmy ubezpieczeniowe to poważny problem, który wymaga świadomości i wiedzy ze strony poszkodowanych. Znajomość swoich praw oraz najnowszego orzecznictwa sądowego może pomóc w uzyskaniu pełnej rekompensaty za poniesione straty.